Dag 5: Romans Bath & Bristol

Publicerad 2014-06-30 23:32:00 i Bilder, På resande fot,

Igår fanns inget internet på hotellet, men frukta icket! Jag har redan förberett gårdagens inlägg. ;)

Innan dagen ens börjat, närmare bestämt klockan 4 på morgonen, blev vi väckta av brandlarmet. Yrvaket klädde vi på oss och gick ut i den kalla morgonen. Efter en halvtimme fick vi gå tillbaka till våra rum, och ingen brand hade utlöst larmet utan det hade bara blivit något fel. Den riktiga morgonen började sedan runt nio efter att vi fått i oss frukost och satt oss i bussarna redo för dagens utflykter! Idag hade vi egentligen bara ett stopp, och det var Bath! Även kallat Romans Bath då stora delar av stan byggdes upp av romarna, däribland stadens gamla badhus! Allt vatten i badhuset kommer från en varmvattenkälla som hela staden är uppbyggd kring och som också förser hela Baths befolkning med vatten. Närmare bestämt 1,1 miljoner liter vatten sprutar denna varmvattenkälla upp per dygn! Det var helt fantastiskt att se, och det fanns även mycket gamla stenruiner, skelett och redskap bevarade från den här tiden.
Lite vyer från bussfönstret på väg till Bath!
Badhuset
Bath Abbey

Efter ett besök i badhuset gick vi på stadsvandring ledd av vår guide. Vi fick se massa vackra hus som förr i tiden delade in folket i olika klasser. Det var en otroligt fin stad som dessutom går under UNESCO:s världsarvslista! Vi spenderade i princip hela dagen där med lunch, shopping och sightseeing.
The Royal Crescent

Eftersom vårt hotell ligger precis vid utkanten av Bristol körde vi igenom stan och fick mest se allt från bussen, men hann även med några korta stopp! Bland annat fick vi se bron Clifton Suspension Bridge som när den blev färdig runt 1870 var en av världens längsta broar. Även om vi inte fick se mycket, så märktes det att Bristol är en väldigt fin stad. Var man än vände huvudet såg man något intressant. Definitivt en stad jag skulle vilja se närmare på nästa gång jag besöker England! Med ett kort träningspass innan buffé till middag och lite Midsomer Murders på tv så avslutar vi dag fem.
SS Great Britain
Clifton Suspension Bridge

Dag 4: Cotswolds, afternoon tea & Bourton-on-the-water

Publicerad 2014-06-28 22:51:00 i Bilder, På resande fot,

Jag kan börja med att säga att jag inte vet om jag kommer att kunna uppdatera de nästkommande två dagarna eftersom det är osäkert om det finns gratis wi-fi på vårt nästa hotell. Ni lojala läsare behöver alltså inte undra om jag dött. Så, för att gå vidare till dagens första stopp - Broadway! Ligger inte det i USA? tänker ni då. Jo, ett annat Broadway. Det här tillhör området Cotswolds som varit dagens fokus! Cotswolds består av en massa småsamhällen med endast några tusen invånare i varje stad. Men de var inte mindre charmiga för det, utan snarare tvärtom. Massor med gamla beiga kalkstenshus med rosenbuskar slingrandes uppför väggarna. Mycket romantiskt. När vi sedan anlände till Broadway var det väärldens skur på gång och många valde att inte ens lämna bussen. Tiden vi fick där förkortades också markant till endast 40 minuter. Men vi hade det roligt ändå! Vi hoppade mellan gatustenar för att undvika floderna av regn som forsade fram över gatorna, och för att inte tala om allt vatten som bilarna stänkte upp när de körde förbi.

Efter Cotswolds första anhalt åkte vi vidare till Chipping Campden där vi lyckligtvis också fick ett uppehåll i vädret. Vi tittade på en oproportioneligt stor kyrka i förhållande till hur stor resten av staden var. Sedan lyckades vi också hitta ett urmysigt café på en bakgata där vi åt lunch som bestod av bl.a. lokalproducerad getost. Här kommer bilder!
Broadway med en... inte så broad way.
Chipping Campden
Kyrkan med massvis av gamla gravstenar
Fika fick vi göra på ett gammalt Singer-symaskinsbord! Tydligen så hade de bästa kaffet i hela Chipping Camden också som papi kunde intyga genom att beställa in en påtår.

Efter att ha spenderat förmiddagen i Cotswolds åkte vi iväg till en liten gård för att avnjuta äkta afternoon tea och scones med clotted cream! Det var en liten privatägd gård som då bjöd in större sällskap på det här sättet. Verkligen huur gott som helst, och en fin trädgård hade de med!
Ser ni jasmin-blomman i mitten? Höhöhö

När vi alla fått i oss de otroligt fint sittande sconesen åkte vi vidare... mot dagens överraskning! Bourton-on-the-water, även känt som Cotswolds Venedig! Med en liten älv rinnandes genom staden och små broar över, barn som vadade runt i det klara vattnet och små pittoreska restauranger så kunde jag nästan se Venedig framför mig. Tyvärr började det regna igen strax efter att vi kom dit, men himla fint var det ändå! Lustigt nog fanns där en liten utställning bestående av en miniatyrreplika av staden som vi tittade på. Med det avslutade vi dagen. På hotellet hann jag även utnyttja gymmet en snabbis innan vår trerättersmiddag. Ikväll kommer jag sova vääldigt gott! Och om vi inte hörs imorgon, så om några dagar!
Bourton-on-the-water
Ministaden i skala 1:9.

Dag 3: Blenheim Palace & Stratford-upon-Avon

Publicerad 2014-06-27 23:30:50 i Bilder, På resande fot,

Idag har vi haft mycket på schemat! Vi började dagen med att åka iväg till Blenheim Palace, som ligger i Woodstock, och är ett palats som är känt för mycket. Bl.a. som Winston Churchills födelseplats. Det går även under UNESCO:s världsarvslista. Det tillhör Marlborough-ätten och är just nu bebott av den 11:e hertigen av Marlborough. Det var otroligt pampigt, speciellt barockträdgården på baksidan av palatset. Ni kan ju bedöma sjäva!
Utanför grinden in till Blenheim Palace
Borggården
Trädgården
Jag kastade i en turkisk lire som jag råkade ha liggandes i börsen och hoppades på att få en önskan att slå in!
Jättelik takmålning
Sir Winston Churchills födelseplats!

Dagens andra stopp var Stratford-upon-Avon - William Shakespeares födelseplats! En liten stad som egentligen bara är känd för just Shakespeare. Där besökte vi hans födelsehus, och fick även chansen att kika runt lite i staden. Efter det åkte vi iväg en bit utanför stan till hans fru Anne Hathaways födelsehus, som hade en jääättevacker trädgård! Massor med blommor av alla dess sorter, plus massa grönsaker, äppelträd osv. Efter den långa dagen styrde vi kos mot vårt nästa hotell som vi ska bo på ikväll och imorgon! Här kommer andra halvan av dagen i bilder! Sen blir det en tidig kväll. Känns verkligen i både kropp och hjärna att jag har varit ute på konstant resande sen i måndags...
Shakespeares hus sett från gatan
Inne på gården
En ung dam tittar ut och spelar upp en scen från "Romeo och Julia"
Inne på snaskbutiken i Stratford, notera alla fina glasburkar med godis i bakgrunden!
Anne Hathaways trädgård
Huset i bakgrunden
Jag och pappsen under ett jättestort Jasmin-träd! Luktade sååå gott!

Dag 2: Oxford & Wallingford

Publicerad 2014-06-27 00:57:00 i Bilder, På resande fot,

Upp i ottan behövde vi inte vara denna morgon, utan avnjöt i stillhet en full english breakfast på hotellet, innan vi klockan nio var iväg på vårt första mål för dagen, nämligen Oxford - studentstaden nummer ett! Kanske inte ett jätteturistmål, men alla gamla collages och bibliotek var otroligt gamla och fina att titta på. Det fanns även många bakgator med gamla pubar och små söta godisbutiker. Sen är det dessutom en känd stad p.g.a. att bland annat J.R.R. Tolkien och C.S. Lewis hållt till där. De hade en diskussionsklub som de kallade "The Inklings" där de brukade läsa upp sina verk för varandra och ge varandra feedback. Det fanns två pubar där de brukade hålla till, och såklart så åt vi lunch på en av dem! Här är först och främst lite bilder från Oxford!
Författarnas första favoritpub innan de bytte till "Lamb & Flag".
Vår guide Jakob längst till höger. :)

För att gå vidare till dagens andra mål så var det Wallingford, även känt som Causton! Det är nämligen så att många avsnitt av deckarserien "Morden i Midsomer" spelas in i denna stad, och den fiktiva staden går därför under ett annat namn. Även Agatha Christie bodde i Wallingford innan hon dog. En väldigt liten stad, men fin! Efter ett kort besök där, åkte vi till puben The Six Bells (känt som The Black Swan i serien) och blev bjudna på ett glas av vår reseledare! Tack o hej, det var avslutningen på dagen! Bilder kommer här! Imorgon - Stratford-upon-Avon!
Wallingford
"'Ello lad!"
The Six Bells
Avslutningsvis en bild på min käre reskamrat - pappsen!

Dag 1: Windsor

Publicerad 2014-06-25 23:53:01 i Bilder, På resande fot,

Dagen började tidigt, redan klockan 5 imorse var vi på flygplatsen och checkade in. Framme i London och redo att ge oss ut på äventyr var vi sedan runt klockan 10 engelsk tid, dvs 11 svensk tid. Och dag ett utgjordes alltså av Windsor! En stad med endast ca 30 000 invånare, men med landets största och äldsta slott där drottning Elizabeth II (som alltså regerar i England nu) brukar tillbringa högtider och vissa helger. Det var verkligen en mäktig syn! Både utsidan och insidan. Vissa rum var så fantastiskt fina att man bara kunde stå helt tyst och titta sig omkring. Rummen var prydda från golv till tak med gamla möbler, målningar osv. Man fick tyvärr inte ta bilder på insidan av rummen, utan bara på slottsgården och murarna. Men vi hann gå runt och kika på lite andra delar av stan också. Det blev en slitsam dag med mycket intryck, men absolut en bra start på den här resan! Ska bli spännande vad som händer här näst! Imorgon - Oxford! Nu - bilder!

Utanför Windsor Castle.
Trädgården
Inne på borggården.
Themsen
Vårt första hotell där vi ska bo i två nätter! Trerätters till middag och gratis wi-fi, tummen upp!

Vagabond

Publicerad 2014-06-24 15:32:00 i Allmänt, På resande fot,

Så var vi iväg igen! Hinner knappt landa. Nu så ska jag till Köpenhamn igen, sen imorgon bitti flyger jag och papi till England! Där stannar vi en vecka, innan det bär av hem till mitt kära Umeå! Det blir en tuff resa, men rolig! Jag börjar känna mig som en äkta vagabond; bor i en resväska typ.

Midsommar som den ska vara!

Publicerad 2014-06-21 17:07:00 i Bilder, Fixar'n, På resande fot,

Jag har inget direkt minne av att jag firat midsommar, mer än att kanske ha ätit lite godare än vanligt. Så jag kan med full säkerhet säga att det här varit den bästa midsommaren hittills i mitt liv! Inte för att det var sådär "over-the-top-fet-jävla-kul", utan för att det var fint. Att få umgås som en hel familj utan att något ska braka ut i kaos är en ovanlig syn för mig nuförtiden, tyvärr. Och att se folk ha en sån avslappnad inställning till alkohol är inte heller något man upplever nuförtiden. Vi drack öl och nubbe, drinkar och vin... men ingen blev överdrivet full, utan vi hade det bara jättetrevligt!

Vi åt sillunch, med chokladkaka och hemgjord lemon curd till efterrätt. Sen pysslade jag även ihop en egen blomsterkrans! Kanske ingen jättevacker sådär, men med tanke på att det var första gången så är jag rätt nöjd! Efter det gick jag och Wille och kollade på majstångsresningen! Medan jag tittade på när folk dansade runt den fick jag en sån underlig känsla. Gemenskap. Blev typ tårögd, för att det var så himla fint att alla dansade runt där, stora som små.

När vi kom hem igen var det dags att grilla. Det blev lamm och en massa andra festligheter! Framåt kvällen, när paltkoman lagt sig, gick jag och Wille ut på promenad. Det var svinkallt så vi hade på oss typ fem lager kläder var, plus lite öl och gin & tonic. Vi pratade om allt mellan himmel och jord, och plöstligt fick vi syn på tre av Willes kompisar, sittandes på en parkbänk utanför kyrkan. Den ena var fullare än den andra, haha! Så vi hängde med dem ett tag innan det var dags att dra sig hemåt igen när det hade börjat ljusna. Väl hemma blev jag så trött att jag somnade direkt i soffan medan Wille satt och åt upp både sitt och mitt fyllekäk som jag knappt hade rört. En väldigt fin kväll, med mycket skratt.

And oh, jag snodde med mig en vägskylt hem på fyllan. See ya!

Dalahäst

Publicerad 2014-06-19 23:58:00 i Allmänt, Bilder, Necessity,

Idag så var jag och Wille ned på stan i Mora. Inget stort utbud om man säger så, men vi var ju inte direkt där för att shoppa utan mest kolla runt så det spelar ingen roll. Mysigt var det i alla fall, och jag köpte bland annat ett te! Även det jag mest var ute efter, nämligen en dalahäst! TITTA så fin den är! Den ska pryda min hylla SÅ himla bra. Jag menar, är det första gången man är i Dalarna så måste man ju göra det rätt. Och förhoppningsvis är det inte sista gången heller.

Sollerön

Publicerad 2014-06-17 22:38:00 i På resande fot,

Hellöw alla rockers! Just nu befinner jag mig på Sollerön hemma hos Wille! (Nära Mora för er som undrar.) Vi körde hit igår, det tar ungefär 2,5-3 timmar från Karlstad. Det är så hiimla lugnt och skönt här, äkta Sikeå-feeling! Det är verkligen motsatsen till campuslivet om man säger så.

Igår chillade vi mest, köpte massa götta tillsammans med Willes bror och kollade på film; "A Million Ways to Die in the West" av Seth MacFarlane. Idag så hann vi ta oss en liten tur ned på det lokala gymmet som ligger i en snubbes källare. Det var mycket finare än vad det låter, haha! Sen så kastade vi lite frisbeegolf med Wille och hans brors kompisar. Jag sög, men det var kul ändå!

Om en vecka åker jag till England, och om två veckor är jag hemma i Umeå igen! Jag skulle egentligen få jobba men det blev inte så... Det hade varit nice att få tjäna ihop några slantar men jag ska inte klaga över att få vara ledig direkt. Snart så blir det ännu en film, sen läggdags för Wille ska upp och jobba imorgon tydligen. Hääj.

Copenhell

Publicerad 2014-06-16 01:19:00 i Allmänt, Bilder, På resande fot,

Nu i veckan åkte jag och Benji till Köpenhamn för att gå på Copenhell! Det är alltså en tredagars metalfestival! För mig som inte direkt är något metal/hårdrocksfan så var det ganska mycket som lät likadant, och en del dötid, men det var trevligt ändå! Jag såg många band som jag aldrig skulle fått se annars! Dock så var det jävulskt slitsamt. Man fick så ont i ryggen av att stå stilla länge, och eftersom det blåste så förbannat mycket så hade man ett lager av jord och sand på sig när man kom hem. Och det var verkligen överallt; i håret, under naglarna, i öronen... Duschen när man kom hem till hotellet och att få lägga sig i sängen var tillfredsställelse på en helt ny nivå. Men det var en väldigt satsig festival i mitt tycke! Bra mat med snitsiga namn, massa cool inredning på området, fräscha toaletter osv. Plus i kanten, Danmark! Stan var riktigt fin också, och jag hade gärna velat åka dit fler gånger! Jag kan förstå att Danmark räknas som det gladaste landet i världen! Här kommer bildregn!
Dag 1: Ready to rock!
Första måltiden; helstekt pattegris!
Anthrax
Första kvällens huvudband Iron Maiden.
 Dag 2 och klassiska danska smörrebröd till frukost!

Den lille havfrue, en av Köpenhamns sevärdheter!
Båtbuss till festivalområdet.
Lite car thrashing mellan banden, inget konstigt!
Bad Religion
Finntroll
Dag två och thaimat och churros!
Within Temptation
Längst fram på dag tvås huvudband Twisted Sister!
Dag tre och belgiska våfflor, pölse och brända mandlar!
Kill Devil Hill
Längst fram med vår följeslagare Björn i väntan på tredje dagens sista band!
Graveyard!

A+J

Publicerad 2014-06-16 00:33:02 i Allmänt, Bilder,

Jag ber om ursäkt för att uppdateringen här har varit dålig på sistone, men jag har inte riktigt haft tid att skriva! Förra helgen så var Andrea här, och det är sjukt hur mycket jag saknat henne! ♥ Lustigt det där hur man inte tänker på det förräns man träffar personen. Vi hade det huur kul som helst, Jasmin and Andrea style! Vi myste med godis, rundvandring i stan, shopping, grillning och bartii! Helgen gick alldeles för fort... Men det är ju inte länge kvar innan jag kan åka hem och ser min pingla igen!
Lunch på Mat & Muffin.
Internationell matmarknad på torget!
Barti tajm!
Klassisk "ute på klubben vi tar en suddig all in together"-bild.

Ledighet

Publicerad 2014-06-06 16:58:00 i Allmänt, Bilder, Fixar'n,

När man är ledig hinner man med allt sånt där kravlöst som man inte gör annars. Det där lilla extra ni vet. Den här veckan har jag bland annat hunnit ordna med mitt pass! För snart bär det ju av till England med papi! Jag har även hunnit umgås extra mycket med min pojkvän. ♥ Och det som också är bra när man är ledig är att man kan ligga kvar i sängen och mysa till två på eftermiddagen, äta middag klockan nio på kvällen och lägga sig klockan tre på natten. Och laga massa god mat, plocka blommor, pyssla... Ni vet. Ledighet helt enkelt.
Sushi ute på hamnen.
Gjorde en nyckelring av min fyrklöver jag hittade! På så sätt har jag alltid turen med mig. ;)
Färsbiffar med bönsalsa och tzatziki. GÖDAN. Notera tomaterna i bönsalsan, SÅ god blev den att de inte ens märktes!
Brunchmys med smoothies och scones efter bästa receptet.

Veckan som gått

Publicerad 2014-06-02 01:41:00 i Allmänt, Bilder, På resande fot,

Den här veckan har det hänt en maassa grejer! Håll i hatten nu. För att börja från början, så hade vi skolavslutning i tisdags. Vi var hos vår fina lärare Karin som bor utanför stan i ett utomordentligt fint hus och grillade och dansade lite ringdanser. Mycket skratt (och väldigt mycket tårar för min del). Sorgligt med avslutning, men väldigt skönt samtidigt. För nu har ju jag sommarlov! Det firar vi med ett hurra!
Maja vid grillen.

På onsdagen så var jag, Isabel, Frida och Ronja bjudna hem till Johanna. Vi gick på ett dans fusion pass på Friskis&Svettis lett av två medelåldersbögar och svettades och jammade loss. SÅÅ KUUL! Efteråt så bastade vi och drog sen vidare hem till Johanna för ost- kex,- och snuskkväll. Grabbarna kom senare med vin och annat gotti, och preciiis som vi alla satt oss till ro och hällt upp rosévinet så ringer Johannas kompis som också är på väg till oss, varav Johanna ropar ut "Är det någon som blir misshandlad på Coop!?". Och innan vi ens hunnit reagera har hon fått på sig skorna och slänger sig ut genom dörren. Rent instinktivt följer vi andra efter, och som en hord antiloper löper vi fram på gatan mot Coop. Ju närmare vi kom desto mer insåg jag hur lite jag egentligen kunde göra om det verkligen var bråk. Väl framme får vi syn på en stackars kille, helt blodig och sönderslagen. Utan byxor och någon som helst uppfattning om omvärlden. Så vi ringer ambulans som verkar ta en evighet på sig. Men till slut, tillsammans med polis anländer de, och vi kan återgå till vår kväll. (Kort artikel här) Eftersom situationen ändå löste sig relativt bra så laddade vi snabbt om igen och återgick till vårt rosévin, snuskhistoriaboken och vår ost. Och kvällen blev riktigt rolig, med alla möjliga lekar. Vad vi inte insåg förrän det var försent dock var att det inte gick några bussar eftersom det var natten till Kristihimmelsfärds. Frida fick hämtning av sin pojkvän vid ett, och vi andra tänkte att vi ringer en taxi när vi blir trötta. Men något sånt blev det inte! Vi var nämligen uppe ända tills första bussen började gå igen, klockan 05.55! Så i säng var jag inte förrän klockan 7 på morgonen, för att sen vakna klockan två igen och hetsa iväg till tåget mot Stockholm.

Med två minuter till godo steg jag på tåget, på väg för att möta upp Benji och spendera fredagen på STHLMFields-festivalen, ha det helfestligt med Nelly och se fina kusin Aina springa Stockholm maraton på lördagen och hälsa på kusin Sarah på kvällen. Hela helgen har varit helt fantastiskt rolig! Vi trotsade det dåliga vädret på festivalen med gratis regnponchos, churros, kebabtallrik och awesome platser på Metallica. Tummen upp! Blev dock inte många bilder, för batteriet på mobilen dog... Men jag lägger upp det jag har. Varsågoda, helgen i bilder! Och med det tackar jag för den här veckan!
Spiders
Aina sprintar i mål!

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!