Dag 5: Romans Bath & Bristol

Publicerad 2014-06-30 23:32:00 i Bilder, På resande fot,

Igår fanns inget internet på hotellet, men frukta icket! Jag har redan förberett gårdagens inlägg. ;)
 
Innan dagen ens börjat, närmare bestämt klockan 4 på morgonen, blev vi väckta av brandlarmet. Yrvaket klädde vi på oss och gick ut i den kalla morgonen. Efter en halvtimme fick vi gå tillbaka till våra rum, och ingen brand hade utlöst larmet utan det hade bara blivit något fel. Den riktiga morgonen började sedan runt nio efter att vi fått i oss frukost och satt oss i bussarna redo för dagens utflykter! Idag hade vi egentligen bara ett stopp, och det var Bath! Även kallat Romans Bath då stora delar av stan byggdes upp av romarna, däribland stadens gamla badhus! Allt vatten i badhuset kommer från en varmvattenkälla som hela staden är uppbyggd kring och som också förser hela Baths befolkning med vatten. Närmare bestämt 1,1 miljoner liter vatten sprutar denna varmvattenkälla upp per dygn! Det var helt fantastiskt att se, och det fanns även mycket gamla stenruiner, skelett och redskap bevarade från den här tiden.
Lite vyer från bussfönstret på väg till Bath!
Badhuset
Bath Abbey
 
Efter ett besök i badhuset gick vi på stadsvandring ledd av vår guide. Vi fick se massa vackra hus som förr i tiden delade in folket i olika klasser. Det var en otroligt fin stad som dessutom går under UNESCO:s världsarvslista! Vi spenderade i princip hela dagen där med lunch, shopping och sightseeing.
The Royal Crescent
 
Eftersom vårt hotell ligger precis vid utkanten av Bristol körde vi igenom stan och fick mest se allt från bussen, men hann även med några korta stopp! Bland annat fick vi se bron Clifton Suspension Bridge som när den blev färdig runt 1870 var en av världens längsta broar. Även om vi inte fick se mycket, så märktes det att Bristol är en väldigt fin stad. Var man än vände huvudet såg man något intressant. Definitivt en stad jag skulle vilja se närmare på nästa gång jag besöker England! Med ett kort träningspass innan buffé till middag och lite Midsomer Murders på tv så avslutar vi dag fem.
SS Great Britain 
Clifton Suspension Bridge

Kommentarer

Postat av: Mamsen

Publicerad 2014-07-02 01:05:01

well done sweety! nice pictures!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela