Dag 4: Cotswolds, afternoon tea & Bourton-on-the-water

Publicerad 2014-06-28 22:51:00 i Bilder, På resande fot,

Jag kan börja med att säga att jag inte vet om jag kommer att kunna uppdatera de nästkommande två dagarna eftersom det är osäkert om det finns gratis wi-fi på vårt nästa hotell. Ni lojala läsare behöver alltså inte undra om jag dött. Så, för att gå vidare till dagens första stopp - Broadway! Ligger inte det i USA? tänker ni då. Jo, ett annat Broadway. Det här tillhör området Cotswolds som varit dagens fokus! Cotswolds består av en massa småsamhällen med endast några tusen invånare i varje stad. Men de var inte mindre charmiga för det, utan snarare tvärtom. Massor med gamla beiga kalkstenshus med rosenbuskar slingrandes uppför väggarna. Mycket romantiskt. När vi sedan anlände till Broadway var det väärldens skur på gång och många valde att inte ens lämna bussen. Tiden vi fick där förkortades också markant till endast 40 minuter. Men vi hade det roligt ändå! Vi hoppade mellan gatustenar för att undvika floderna av regn som forsade fram över gatorna, och för att inte tala om allt vatten som bilarna stänkte upp när de körde förbi.
 
Efter Cotswolds första anhalt åkte vi vidare till Chipping Campden där vi lyckligtvis också fick ett uppehåll i vädret. Vi tittade på en oproportioneligt stor kyrka i förhållande till hur stor resten av staden var. Sedan lyckades vi också hitta ett urmysigt café på en bakgata där vi åt lunch som bestod av bl.a. lokalproducerad getost. Här kommer bilder!
Broadway med en... inte så broad way.
Chipping Campden
Kyrkan med massvis av gamla gravstenar
Fika fick vi göra på ett gammalt Singer-symaskinsbord! Tydligen så hade de bästa kaffet i hela Chipping Camden också som papi kunde intyga genom att beställa in en påtår.

Efter att ha spenderat förmiddagen i Cotswolds åkte vi iväg till en liten gård för att avnjuta äkta afternoon tea och scones med clotted cream! Det var en liten privatägd gård som då bjöd in större sällskap på det här sättet. Verkligen huur gott som helst, och en fin trädgård hade de med!
Ser ni jasmin-blomman i mitten? Höhöhö
 
När vi alla fått i oss de otroligt fint sittande sconesen åkte vi vidare... mot dagens överraskning! Bourton-on-the-water, även känt som Cotswolds Venedig! Med en liten älv rinnandes genom staden och små broar över, barn som vadade runt i det klara vattnet och små pittoreska restauranger så kunde jag nästan se Venedig framför mig. Tyvärr började det regna igen strax efter att vi kom dit, men himla fint var det ändå! Lustigt nog fanns där en liten utställning bestående av en miniatyrreplika av staden som vi tittade på. Med det avslutade vi dagen. På hotellet hann jag även utnyttja gymmet en snabbis innan vår trerättersmiddag. Ikväll kommer jag sova vääldigt gott! Och om vi inte hörs imorgon, så om några dagar!
Bourton-on-the-water
Ministaden i skala 1:9.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-06-30 08:12:37

Sååå fantastiska vackra natur och trädgårdar och JASMIN BLOMMA Hon har spridit extra doft och skönhet som märks klart och tydligt! En vacker blomma bland alla blommor ! Amazing!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela