Dag 2: Oxford & Wallingford

Publicerad 2014-06-27 00:57:00 i Bilder, På resande fot,

Upp i ottan behövde vi inte vara denna morgon, utan avnjöt i stillhet en full english breakfast på hotellet, innan vi klockan nio var iväg på vårt första mål för dagen, nämligen Oxford - studentstaden nummer ett! Kanske inte ett jätteturistmål, men alla gamla collages och bibliotek var otroligt gamla och fina att titta på. Det fanns även många bakgator med gamla pubar och små söta godisbutiker. Sen är det dessutom en känd stad p.g.a. att bland annat J.R.R. Tolkien och C.S. Lewis hållt till där. De hade en diskussionsklub som de kallade "The Inklings" där de brukade läsa upp sina verk för varandra och ge varandra feedback. Det fanns två pubar där de brukade hålla till, och såklart så åt vi lunch på en av dem! Här är först och främst lite bilder från Oxford!
Författarnas första favoritpub innan de bytte till "Lamb & Flag".
Vår guide Jakob längst till höger. :)
 
 
För att gå vidare till dagens andra mål så var det Wallingford, även känt som Causton! Det är nämligen så att många avsnitt av deckarserien "Morden i Midsomer" spelas in i denna stad, och den fiktiva staden går därför under ett annat namn. Även Agatha Christie bodde i Wallingford innan hon dog. En väldigt liten stad, men fin! Efter ett kort besök där, åkte vi till puben The Six Bells (känt som The Black Swan i serien) och blev bjudna på ett glas av vår reseledare! Tack o hej, det var avslutningen på dagen! Bilder kommer här! Imorgon - Stratford-upon-Avon!
Wallingford
"'Ello lad!"
The Six Bells
Avslutningsvis en bild på min käre reskamrat - pappsen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela