Tabriz basar

Publicerad 2015-07-25 15:35:09 i På resande fot,

Idag har vi hunnit gå runt lite i Tabriz basar, som är en av Mellanösterns äldsta basarer och för övrigt med på UNESCOs världsarvslista! Jag tror vi ska tillbaka lite senare för att beställa ett namnhalsband till mig! I brist på bilder så kan ni ju försöka föreställa er ett helt nätverk av korridorer och hallar med olika avdelningar för olika saker. Där fanns allt man kunde tänka sig; skor, kläder, guld och silver, tvålar, handknytna mattor och tavlor, kryddor och teer, kött, ostar, godis, parfymer, bröllopsklänningar osv.. Ja, som en superstor supermarknad men med en lokal touch där nästan allt är handgjort, lokalodlat och lokalproducerat. Plus fina tegelformationer i taken.
 
Annars så var vi och vandrade uppe bland bergen igår och kikade på utsikten. Man kunde se heela stan! Det var vekligen helt fantastiskt! Där uppe åt vi lunch, lekte lite på utomhusgymmet och vandrade i parken. Bara njöt.
 
Innan jag kilar vidare måste jag förresten berätta om dagens händelse! På basaren hade vi köpt ett sånt där långt skohorn som mamma gick och bar på. När vi sedan klivit ut från basaren och gick vidare längst gatorna kom en man och nöp mig i röven, och jag hann knappt registrera att det hände när mamma fort som FAAN piskade till killen över ryggen så det blev världens snärt och han lade då snabbt benen på ryggen och stack. Ett gott skratt fick vi i alla fall, tack vare mammas snabba reaktionsförmåga! Annars hade jag nog bara blivit arg och känt mig kränkt. Jag tror ärligt talat att den här slöja-situationen gör det värre. Män stirrar på kvinnor som om de aldrig sett en kvinna förut. De kan följa efter en när man går, gå förbi en och sätta sig lite längre fram för att se när man passerar dem en gång till. Och kvinnorna bär massa smink och ger varandra dömande blickar, tittar vad man har på sig och analyserar. Alla beter sig såklart inte på detta sätt, men det är resultatet av att tvinga ett land under en religion. Effekten av denna klädkod har blivit tvärtom gentemot vad den har som syfte, nämligen att det blivit mer ytligt istället för mindre! Jag kan säga att jag får grymt mycket blickar på mig bara för att jag ler, har på mig annorlunda kläder och inte sminkar mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela