Eid Fitr

Publicerad 2015-07-18 14:51:00 i På resande fot,

Nu är ramadan slut, det är Eid Fitr, och som tradition hälsar alla släktingar på den som är äldst. Att ramadan är slut innebär att alla restauranger osv nu är öppna som vanligt, men däremot blir det inte ett lika påtagligt nattliv. Det har verkligen varit jättemysigt att staden vaknar till liv på kvällen och folk sitter i parker och olika ställen och har picknick och äter tillsammans. Folk är ute till långt in på småtimmarna och vissa tältar till och med!
 
Nu har vi varit här i en vecka, och vi har bland annat hunnit fira mammas födelsedag (that awkward moment btw när alla ler, skrattar och dansar och jag gråter för att jag tycker det är så fint), ätit gott, hälsat på släktingar och vandrat i en jättefin park; Shah Goli. Hade verkligen velat lägga upp bilder därifrån men det funkar som sagt inte, tyvärr... 
 
Jag trivs verkligen som fisken i vattnet här! Det är varmt och skönt, allt smakar otroligt gott och alla är superfina. Vi bor hos min mammas kusinbarn Pouneh och hennes dotter Pegah brukar vara med oss. Igår natt när vi skulle sova så blev det ett missförstånd mellan oss vilket slutade med att vi låg och skrattade i flera minuter så tårarna rann. Det var verkligen ett sånt moment som bara går att uppleva i stunden.
 
På måndag är vi bjudna på bröllop, vilket kommer att bli spännande men förmodligen också helt galet. För övrigt så är det väldigt förvirrande med alla släktingar, och jag har märkt att de presenteras på detta vis, i inbördes ordning:
  1. Namn
  2. Hur den är släkt med oss och andra i rummet
  3. Var i världen den bor
  4. Vad den jobbar med alternativt vad mannen/frun jobbar med om denna har ett "bättre" jobb
  5. Vad dens barn heter, pluggar/jobbar med och bor
 
Ikväll ska vi förhoppningsvis till en nöjespark, fingers crossed att åkattraktionerna är säkra. Ha det gött tills nästa gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela