Ahar

Publicerad 2015-07-21 22:50:00 i På resande fot,

Idag var jag och mamma till Ahar, staden där hon föddes. Vi åkte tillsammans med deras gamla chaufförs son och min mammas kusin. Det var en speciell känsla att gå på samma gator som de en gång gått på, se de gamla skolorna och byggnaderna. Självklart, så är det mycket som har hänt de senaste 30 åren. T.ex ägde de jättemånga hus, gårdar och mark, men inget av detta finns kvar idag, vilket är väldigt sorgligt... Det enda som var halvt bevarat var några rum av morfars fars gamla hus. Annars kunde man bara försöka föreställa sig hur det en gång sett ut. Men det var ända en fin dag!
 
Igår var vi som sagt på bröllop, och det var mycket intressant! Eftersom Iran är ett muslimskt land så har man två bröllopsfester, en för kvinnor och en för män. Detta så att alla kvinnor ostört kan passa på att ordentligt piffa upp sig, ta på sig fina klänningar och dansa. Ibland kom brudgummen in och då såg man vilka som var muslimer "på riktigt" eftersom de då tog på sig slöjorna. Vissa gäster var otroligt vackra, medan andra var waaay overdressed. Vem är det som ska gifta sig liksom? Sedan var det såklart massa persisk och azerbajdansk musik där man automatiskt hamnar i någon slags orientalisk hand-arm-höft-dans så fort man går ut på dansgolvet.
 
Ett failed attempt att ladda upp bilder, som vanligt, så med det säger jag godnatt! Är sjukt trött efter dagens äventyr, trots att jag sov både en stund i bilen på vägen dit och innan middagen!
 
P.S Instagram fungerar, så jag har laddat upp några bilder där, och det flödet ser ni här till höger, om ni inte redan lagt märke till det! ->

Kommentarer

Postat av: andizz

Publicerad 2015-07-23 07:37:47

Ja, ladda upp på insta! 😊 och shit ändå vilken cool grej att vara på. Jag skulle vara sjukt nervös över att unte lyckas bete mig "rätt" på ett sånt bröllop och bara hålla mig i bakgrunden XD

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela