Teheran

Publicerad 2015-08-07 16:43:00 i På resande fot,

Hej igen! Jag har inte kunnat uppdatera pga knas med censuren, men nu har vi fixat det där hacker-programmet som även Pouneh hade på sin dator, et voilà! 
 
Idag är det fredag, och jag åker tillbaka till Sverige om två dagar. Här i Teheran är det göörvarmt, om jag får uttrycka mig på värmländska slash göteborska. Det känns i alla fall som att det är varmare än i Tabriz, men det kan också bero på att man hinner bli ganska less och svettig i alla dessa bilköer! Herregud alltså... och så är det enormt stort också, även utan bilköer tar det minst en timme att ta sig till olika ställen.
 
Vi bor hos min mammas kusin med hans fru och tre barn som är 19, 23 respektive 26 år, men ingen av dem pratar engelska. Kommunikationen brukar inte alltid hålla, men det är bara att nicka och le så löser sig det mesta, skämt åsido. Men lite mer persiska har jag i alla fall lärt mig! Vi har en egen våning att bo på, och blir bjudna på frukost och middag varje dag. Det känns otroligt lyxigt, och de är väldigt trevliga men de kan bli ganska intensiva, om man säger så. Den här veckan har vi i deras sällskap hunnit besöka två palats med tillhörande museum; Sadabaad Palace och Golestan Palace. Vi har även hunnit ta en lång kvällsprommis i en fin park, varit till Tehran Bird Garden och hälsat på släktingar. Maassa bilder har blivit tagna, och jag ska slänga upp dem på både bloggen och Facebook sen när jag kommer hem.
 
Imorse var vi och åt frukost på Milad Tower, och det var jättemysigt! Även om det krävdes ytterst få sovtimmar i natt eftersom vi lade oss sent och skulle upp tidigt så var det värt det. Milad Tower är världens sjätte högsta torn, 435 meter! Längst upp finns en sån där fancy klassisk restaurang som snurrar långsamt så man kan se hela staden medan man äter. Efter det begav vi oss till Vafa Animal Shelter som låg låångt ute i bushen, men det var så värt det! Vafa är Irans första djurskydd med över 700 herrlösa hundar! När jag åker hem på måndag så kanske jag ska hjälpa till att transportera en hund till sina nya ägare i Sverige, om alla papper osv hinner bli klara tills dess dvs. Jag hoppas det blir klart, för jag vill så gärna hjälpa till! Idag har det i alla fall varit en jättefin dag, och nu ska jag dricka mitt te och sen blir det nog en powernap! Skulle kunna lägga mig på golvet och somna dirr, helt ärligt. PÖSS

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela