Pros & cons

Publicerad 2014-09-03 00:06:58 i Allmänt, DANCE!DANCE!DANCE!,

Sakta men säkert börjar vi komma in i vanligt schema i skolan. Det är mycket att hålla reda på med nollningen och skolan så man nästan glömmer bort alla vardagssysslor som att göra matlådor och handla. Men snart ska allt  vara i sin ordning igen!
 
Idag började jag känna igen livet som det var förra året, ständigt trött, ständigt träningsvärk och ständigt hungrig. Jag tänkte nu ge er en liten inblick över hur det är att plugga dans på heltid! Pros & cons liksom.
För det första, så läste jag en liten text nyligen där det stod "Dansare, som ju oundvikligen drabbas av allehanda skador..." Sad but true. Här är lite bilder på vad jag lyckades samla på mig förra året. Notera då att inre skador inte går att få med på bild, utan det här är bara alla blåmärken osv...
 
 
  • + Under tiden man dansar tränar man upp styrka, kondition, balans, koordination etc.
  • - Man lider av ständig träningsvärk/allmän uttmattning i musklerna, stundvis förslitningar/värk i kroppen
  • + Man är konstant hungrig på grund av den fysiska aktiviteten
  • - Man behöver inte tänka på vad man äter för att den fysiska aktiviteten är så pass hög
  • - Man är konstant trött
  • + Man slocknar direkt och sover som ett barn på natten
  • - Halva dagen spenderas i svett och träningskläder 
  • + Man behöver inte bry sig om hur man ser ut, man kan piffa till sig som fään om man ska ut
  • + När man dansar frigörs själen, man får släppa allt annat och skolan blir som en terapi. Att gå till skolan varje morgon är roligt!
  • - Ibland sätts det press på en på en helt annan nivå som gör att man kan uppleva prestationsångest/tappa danslusten

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela