Dag 7: Portsmouth & hemfärd

Publicerad 2014-07-02 21:24:19 i Bilder, På resande fot,

Så blev den sista natten i England till vår sista morgon. Vår sista engelska frukost, det sista utrymmet på kameraminnet och den sista bussfärden. Den sista dagen spenderade vi i Portsmouth, en gammal hamnstad. Mycket blev bombat under andra världskriget, så det fanns inte så många gamla hus kvar. Däremot fanns det massa gamla båtar! Så vi fick gå in på stadens båtmuseum där det fanns maassor att kolla på, men vi hann förstås inte se allt. Vi kollade på ett gammalt vrak som hette Mary Rose och var Henrik den VIII’s favoritskepp innan hon sjönk. Skeppet hade legat under vatten i nästan 400 år innan hon hittades på 60-talet. Själva skeppet var häftigt att se, men det bästa var nog alla andra grejer kring det hela. Man fick t.ex. se massa skelettrester som tydde på om personen på skeppet varit pilbågsskytt eller kock o.s.v. genom att se olika slitage och snedväxter i kroppen. Det fanns otroligt mycket som var välbevarat, och medan man gick runt därinne kunde man bygga upp en liten historia kring hur det var att leva på den tiden.
Lite stadsvandring innan vi kom till båtmuseet
HMS Victory
 
Efter Mary Rose hoppade vi ombord på en annan båt som hette HMS Warrior, som än idag har en kapten som mellan åren byts ut.  Även fast den inte används, och heller aldrig behövt användas, så målas den dock om och restaureras kontinuerligt. Vajert! 
 
Efter allt båttittande var magen tom, så vi promenerade iväg till ett område med massa gallerior och åt på Jamie Olivers egen restaurang; Jamie’s italian! Mannen själv var inte där förstås, men maten smakade deeeelicious ändå! Det blev även en mojito som ett litet avslut på den här veckan. Tack o hej, nu flyger vi hem! Efter att ha spenderat natten i Köpenhamn först förstås…

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela