Dag 6: Stonehenge & Salisbury

Publicerad 2014-07-01 00:22:00 i Bilder, På resande fot,

Så har vi kommit fram till den näst sista (och kanske viktigaste) dagen. Idag på förmiddagen var vi nämligen och kollade på Stonehenge. En massa stora stenar, perfekt utformade och placerade i formationer på en kulle mitt ute på ett stort öppet landskap. Såå många frågor som väcktes. Varför byggdes det? Och HUR? SÄG MIG HUUUR!?  Som vår guide sade, så blir man lika fascinerad varje gång man kommer dit, vilket jag kan förstå. Vi spenderade över en timme på att bara gå runt och titta på de stora stenarna och lyssna på information om dem. Det är något som är så himla mystiskt med monumentet att man inte kan slita sig ifrån det. 
 
Stonehenge byggdes för närmare 5000 år sedan på bronsåldern och är gjort av sandsten. De tyngsta blocken väger mellan 40-50 ton styck. De är släpade ända bortifrån Wales, 40 mil från platsen de står på!! Så säg mig, hur FAN kunde människor från den tiden få de här tunga blocken på plats?!? Det sägs att det krävdes ungefär 600 man på ett block, men att folk dog med jämna mellanrum i transporten av dessa. Så många hundra krävdes för att resa monumentet. Såklart är det inte lika mäktigt att kolla på en bild som att se det med egna ögon, men så här såg det i alla fall ut!
Stonehenge på avstånd
Papi fotar
 
Dagens andra halva bestod av sightseeing i staden Salisbury! En stad med en härlig blandning av gammalt och nytt. Där åt vi lunch och tittade på en av de finaste kyrkorna jag sett i mitt liv - Salisbury Cathedral. Byggd på så tidigt som 1200-talet och stående och aktiv än idag. Det är något när man går in i såna kyrkor som gör att man känner sig så sårbar på något sätt. Mänsklig liksom. En mäktig upplevelse i alla fall.
Här har ni godingen - Salisbury Cathedral! Högsta tornet i England.
 
Efter den långa dagen blev det dags för hotellet. Det ligger i Bournemouth och sägs ha Englands gladaste befolkning. Innan kvällens middag tog jag och pappsen en liten tur ned till stranden som är promenadavstånd bort! Men nu måste jag packa om min väska, sen bums i säng! Tataa!
Stans vackraste bil!

Kommentarer

Postat av: Kajsa

Publicerad 2014-07-02 14:27:31

https://www.youtube.com/watch?v=mbyzgeee2mg

:DDD

Svar: Hahaha, fick exakt samma video länkad på min Instagram när jag lade upp en bild där. XD
Jasmin Bernroth

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela