Receptnazi

Publicerad 2014-01-22 19:46:39 i Allmänt,

Något som jag upptäckt när jag inte längre bor hemma är hur mycket jag älskar att laga mat och baka. Jag visste det ju visserligen redan innan, men nu blir det på ett helt nytt sätt. Jag kan handla vad jag vill och laga vad jag vill. När man väljer själv vad man vill ha, och vet vad som finns så är det mycket lättare att låta sig själv vara kreativ. Jag är inte längre den receptnazi jag en gång var. Den enda gången jag följer recept är när jag bakar, och även där kan jag ibland glida iväg; lägga till, ta bort osv. Sen blir det så mycket roligare att baka när man vet att man kan bjuda bort till folk och det verkligen uppskattas! 
 
Jag blir ibland imponerad av mig själv när jag kommer på att laga något. Man öppnar kylen och tänker "Hm, jag har det här och det här och det där. Jamen, jag lagar det här!". Man lär sig otroligt mycket. Och nuförtiden om jag ska laga något nytt som jag kommer på så tittar jag bara lite snabbt på receptet för att se vad som behövs, och måttar sen lite hur jag vill. Visst finns det mindre kreativa dagar också då man bara slänger i ett paket nudlar, eller lite köttbullar och pasta. Men det är ganska sällan, faktiskt.
 
Imorgon ska jag baka en tårta till Wille som fyller år! ♥ Jag har förberett lite genom att göra frostingen som ska vara mellan bottnarna, och så en lite speciell grädde som ska vispas. Så imorgon är det bara bottnarna kvar, och själva monteringen av tårtan, plus dekoration då. Tror den kommer uppskattas, för grädden och frostingen var kick-ass! Jag berättar mer imorgon. ;) Toodles!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela