Happy birthday, make a wish!

Publicerad 2014-01-25 01:22:45 i Allmänt,

SÅ, NU har jag bakat tårtan! Den blev så jääävla god, det är nog min godaste skapelse hittills! Och det var väldigt kul att göra den, har nog fått igång min lust att baka tårtor nu! Fick jäättefin respons, haha helt genuin. Är supernöjd över hur den blev. :) Kom på alla olika element själv och tänkte på grejer jag bakat förut, sen satt jag och sökte lite olika recept för inspiration. Nog om det!
HÄR har ni receptet för tusan! GÖR DEN!!
 
Tårtan består av tre delar:
- Banankaka till bottnar
- Peanut butter frosting mellan lagrena
- Dumlegrädde som täcker
 
Börja med att:
Smält en påse Dumlekolor i 5 dl vispgrädde på svag värme på spisen. Rör hela tiden om. Låt den sedan svalna och ställ i kylskåp över natten.
 
Till peanut butter frosting
1.5 dl mjukt jordnötssmör 
8 dl florsocker 
1 dl kakao av god kvalitet 
2 tsk vaniljsocker 
300 g Philadelphiaost 
2 msk varmt kaffe 
 
Till mjuk banankaka (går även att göra som muffins/cupcakes)
200 g vetemjöl (ca 3 1/3 dl)
3 ägg
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 cup vegetabilisk olja (ca 2,5 dl)
2 dl socker
250-300 gram mosad mogen banan (ca 2 bananer)
1 tsk citronsaft
Gör såhär:
- Värm ugnen till 200 grader.
- Mosa banan och blanda i citron och ställ åt sidan.
- Vispa ägg, socker och salt på hög hastighet under 7-8 minuter.
- Sikta i mjöl, bakpulver och bikarbonat i blandningen under tiden du vispar på låg hastighet under ca 1 minut.
- Tillsätt olja och vispa ytterligare 2 minuter på medelhastiget.
- Blanda i bananen och vispa allt på medelhastighet i ca 1 minut.
- Fyll en form täckt med bakplåtspapper eller droppa i muffinsplåt fyllda med bullformar.
- För kaka, grädda i nedre delen av ugnen i 30-45 minuter. För cupcake, mitten av ugnen i 20-25 minuter.
 
Let's go!
Börja med att dela bottnarna i fyra delar (eller så många delar man vill ha beroende på kakans form).
Plantera dem på varandra och smeta ett redigt lager peanut butter frosting mellan varje runda.
Täck hela härligheten med uppvispad Dumlegrädde.
För dekoration, ringla lite smält mörk choklad över och skär upp jordgubbar!
Fiin!
Utseende inuti. 
Grattis Wille! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela