Chokladcheesecake!

Publicerad 2014-12-08 16:17:00 i Delicious!,

Nu hörni, nu ska ni få receptet till något riktigt smarrigt! Konsistensen på den här kakan är så otroligt len och krämig! Jag rekommenderar den verkligen! Räcker länge också eftersom den är mättande. Om jag hade kunnat ändra något dock så hade jag hellre velat att den smakat lite mer choklad, för nu blir det mer kaffesmak, även om det också är väldigt gott!
Du behöver:

Botten
250 g double chocolate chip cookies
75 g rumsvarmt smör

Fyllning
400 g cream cheese (Philadelphia eller liknande färskost)
1 burk (2 dl) crème fraiche, 34 % fett
½ dl starkt, ljummet kaffe
200 g mörk choklad
2 ägg
3/4 dl strösocker

Eventuellt 250 g färska hallon till dekor

Gör såhär: 

1. Klä botten av en form med löstagbar kant, cirka 22 cm i diameter, med bakplåtspapper. Smörj formens kant.
2. Kör kakorna till smulor i en matberedare. Tillsätt smöret och kör snabbt ihop till en deg. Tryck ut smulorna tunt i formen och ordentligt upp på kanterna. Låt stå kallt i kylen medan du förbereder fyllningen.
3. Rör cream cheese och crème fraiche smidigt tillsammans. Rör ner kaffet lite i taget i färskostblandningen.
4. Bryt chokladen i mindre bitar, smält den försiktigt i mikron eller över vattenbad och rör ner i färskostblandningen.
5. Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och blanda ner lite i taget i smeten. Rör ihop till en jämn smet och häll den i formen. 6. Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i cirka 35 minuter. Cheesecaken ska fortfarande vara lite lös i mitten, men stelnar i kylen. Låt svalna och sedan stå inplastad i kylen. Vill du frysa in tårtan låter du den först stelna i kylen över natten. Lossa därefter formen, plasta in kakan och ställ den i frysen.
7. Dekorera eventuellt tårtan med ett generöst lager hallon!

Receptet hittade jag här.

 

Kommentarer

Postat av: mamosh

Publicerad 2014-12-09 04:45:32

Muuuums filibaba! Ser fram emot att smakka min älskade gott grisen!Pusssss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela