Tacopaj!

Publicerad 2013-10-10 22:46:00 i Delicious!,

Idag börjar jag sakterligen bli bättre. Jag har till och från kunnat känna lite lukt och smak, så det firade jag med att göra tacopaj! Supergott och superenkelt. Det här receptet har varit återkommande de senaste åren, så jag tänkte att det är dags att dela med mig av det nu! Jag fick det från början från den här bloggen, som har många bra recept på husmanskost!
 
Så, det behövs alltså:
Till degen:
  • 4-5 dl vetemjöl
  • 2 dl turkisk yoghurt
  • 2 tsk bakpulver (eller 1 tsk bikarbonat)
  • 1 tsk salt
  • 50 gram margarin (eller smör)
Till fyllningen:
  • 400-500 gram blandfärs
  • 1 påse tacokrydda
  • 1-2 tomater, hackade
  • 1 röd paprika, hackad
  • 1 röd lök, hackad
  • 2 dl crème fraiche
  • 2 dl riven ost
  • fefferoni till garnering
Gör såhär: 
Arbeta ihop alla ingredienser till degen. (Ja, den är väldigt kladdig.) Tryck ut den i en smörad pajform. Förgrädda i ugnen på 225°C i ca 10 minuter.
Stek under tiden köttfärsen, häll i kryddpåsen och en skvätt vatten. Sprid ut den över det förgräddade pajskalet. Blanda sedan ihop fyllningen och sprid ut den över köttfärsen. Grädda i ugnen på 225°C i 10-15 minuter, tills pajen fått en fin färg. Blir 4-6 portioner beroende på hur hungrig man är! ;)
 
♥ Bon appétit! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela