Konstnärligt projekt

Publicerad 2013-12-08 23:06:00 i Allmänt,

Som jag berättade lite kort förut så läser vi för tillfället en kurs som heter "konstnärligt projekt", som är en kurs på  3,5hp. Detta innebär att vi elever självständigt får jobba med att skapa och koreografera dans för en scenisk föreställning som ska visas upp fredag den 13:e december, d.v.s. på lucia. Projektet, som heter Eldkonst och lockar flera tusen besökare varje gång, har hållt på i 12 år. Detta är alltså stort. Och VI får vara en del av det! Det känns helt fantastiskt! Och ganska sjukt faktiskt. Vi har jobbat stenhårt hela förra veckan, och ska jobba lika hårt den här veckan så att det blir så bra som möjligt på själva föreställningsdagen.
 
I det stora hela kan jag förklara det som att det är ett samarbete mellan Karlstads kommun, Karlstads universitet och Värmlands museum, som tillsammans skapar dans, komponerar musik, designar och bygger skulpturer och mycket mer! Vår uppgift är att dansa runt en stor brinnande skulptur i x minuter, tills skulpturen brunnit upp. Klassen är uppdelad i tre grupper som tillsammans koreograferat varsin dans till varsin eldskulptur (som innovations- och designingenjörsprogrammet skapat) och till varsin låt. Sedan finns en fjärde staty och låt, där en av våra ansvarande lärare gjort en mash-up på alla gruppers koreografier som vi sedan avslutningsvis dansar tillsammans. För att läsa mer om projektet kan ni klicka här!
 
Jag är otroligt nöjd med vår grupps koreografi, och det har varit helt fantastiskt att få jobba på det här sättet! Jag har lärt mig så oerhört mycket och är sjukt peppad på att visa upp det! Det ska vara pressvisning på onsdag, jag är dock inte säker på om det blir så mycket mer dokumentation än så, men jag ska hålla ögon och öron öppna för att försöka lägga upp något här åt er som är intresserade av att veta mer!
 
Såhär ser det ut där vi ska dansa! Publiken kommer att börja vandra från den gröna pricken med siffran 1, där dans och lärande håller till, och följer sedan den gula linjen som utgörs av marshaller, där andra dansare håller till på vägen, för att slutligen komma fram till oss. 
Den gröna ellipsen med siffran 5 är alltså där vår klass ska hålla till. De röda prickarna är eldskulpturerna som tänds på en och en.
 
 Såhär ser årets poster ut! Temat för i år är "Berättelsen, Upptäckten, Kulturen".

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela