Stå för dina misstag

Publicerad 2012-12-19 23:27:53 i Allmänt,

Hallå i stugan! Jag ber om ursäkt för den otroligt låga aktiviteten här inne men jag har helt enkelt varken haft tid eller ork till att skriva något även om jag velat. Men här kommer det!
 
Idag var nog den stressigaste kvällen på jobbet hittills. Vi var två i köket och jag ensam som serverade. Under lunchtid går detta alldeles utmärkt. Men när folk börjar ringa och beställa take away som om det inte fanns annat, så blir det väldigt stressigt, om man ska uttrycka sig med grov underdrift.
 
Idag var det så mycket folk. SÅÅÅ MYCKET FOLK. Men bara mellan klockan sex och sju. Då kom hela världen och skulle ha mat samtidigt. Men resten av dagen var det typ tomt. Så jag varvade mellan att ta betalt, svara i telefonen, packa take away-beställningar och servera gästerna i restaurangen. Men när man bara har två armar är detta inte så lätt att göra själv. Så då kom en av kockarna och började packa beställningar. Och det var ungefär där som allt började gå åt helvete. Folk fick fel beställningar, glömdes bort, fick inget ris osv osv. Ena sekunden kunde jag ha en påse med beställningar packad, för att sedan vända mig om för att hämta den och se att den var borta...och i händerna på fel kund. Jag trodde nästan jag skulle avlida. Att skjuta sig i benet hade varit mindre smärtsamt än kaoset ikväll. Men vi tog oss igenom det i alla fall. Med nöd och näppe.
 
Något jag lärt mig av mitt jobb är att man ska stå för sina misstag. En stor kontrast gentemot när man var mindre. Man hade råkat göra något, mamma kom och frågade "VEM GJORDE DET HÄR!?". Jag satt tyst och väntade på att storebror skulle svara "Inte jag i alla fall" (såklart, det var ju jag) så att jag oskyldigt skulle kunna haka på.
Nej, när man gör fel på jobbet står man för det. Det är ett helt annat forum. Att fela är mänskligt. Hade inte människor felat så hade vi gått miste om många saker här i livet. Jag har gjort så otrooligt många misstag under alla de dagarna jag jobbat på restaurangen hittills. Jag kan räkna upp några saker så att ni kanske kan förstå. Jag har tappat smutsigt bestick i en kunds knä (han fick rabatt). Jag har stoppat i mer växel i kassan utan att ha registrerat det. Jag har gett ut läsk till kunder utan att de har betalat för det. Jag har skickat iväg fel beställning till en kund. Jag har tappat ett glas i golvet (hände idag). Jag har tagit ut pengar åt en kund fast vi inte får det. Jag har glömt registrera beställningar som take away ett flertal gånger (10% billigare pris, men det hände bara under de första dagarna). Jag har gett 100 kr för lite i växel till en kvinna. Ja, listan kan göras lång.
 
Kunden har alltid rätt. Så gör man ett fel så ska man erkänna det och ursäkta sig. Gör om och gör rätt. Eller gör upp för det. Så lär man sig även till nästa gång. Eller ännu bättre, är man osäker så ska man fråga direkt. Så kankse man slipper fela. Men som sagt, misstag sker ju också. Och då ska man stå för dem.

Kommentarer

Postat av: Kajsa

Publicerad 2012-12-20 00:09:32

Åh usch det där lät inte kul alls ;_; Men det är precis som du säger, det är bara att göra om så lär man sig ^-^ Jag tycker du är sjukt duktig iaf och det kändes som om du verkligen hade koll på hela stället när jag var där, som att du jobbat där värsta länge och kunde allt. Och det är ändå bra jobbat av kunderna att stressa sönder dig sådär, jag menar, det är ju DU ;D Inte lätt att stressa dig inte!

Du gör säkert ett jättebra jobb och jag är säker på att dom är meganöjda med dig, så fortsätt kämpa så kommer dagar som denna förmodligen inte kännas lika jobbiga i framtiden ^-^ ♥ Hejja!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jasmin heter jag, och jag är född 1992. Jag är alldeles lagom svensk med en stor klick iranier. Jag föddes och bor numera också i Umeå med min fantastiska pojkvän! Jag jobbar som danslärare efter att ha pluggat danspedagogprogrammet på Karlstads Universitet. Förmodligen ett av världens bästa jobb, om du frågar mig. Hemma hos mig är ofta radion på. Jag gillar te. Djur. Vänner. Familj. Baka. Spela trummor. Dansa. Laga mat. Pyssla. Shoppa. Träna. Fika. Skratta. Här kan du läsa om det jag gillar. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela